* WAŻNE:

Dostępny asortyment oraz aktualności mogą różnić się w zależności od kraju. Dlatego wybór języka powiązany jest krajem pobytu przy wyborze strony producenta.

Jeśli wybieresz przeglądanie w języku polskim a przebywasz na terenie Rosji - asortyment podany na stronie może różnić się od dostępnego.

Czat z Prezesem Zarządu FFiL Śnieżka S.A. Piotrem Mikrutem

16 listopad 2010
16.11.2010 roku o godz. 12.00 odbył się czat z Prezesem Zarządu FFiL Śnieżka S.A. Piotrem Mikrutem. Internauci mogli osobiście zadać Prezesowi Śnieżki pytanie dotyczące realizowanych wyników sprzedażowych Spółki oraz jej planów na przyszłość.

Zapraszamy do przeczytania zapisu czatu:

 

 

Tegoroczne wyniki są dla nas bardzo satysfakcjonujące. W 2011 spodziewamy się wzrostu przychodów w stosunku do roku bieżącego - powiedział Piotr Mikrut, Prezes Zarządu Fabryki Farb i Lakierów Śnieżka S.A. w trakcie czata giełdowego.

Internauta: Klient indywidualny czy firmy? Kto jest głównym odbiorcą Państwa oferty?
Piotr_Mikrut: Ostatecznym odbiorcą naszych wyrobów jest klient detaliczny, zaś dystrybucję realizujemy poprzez sieć marketów budowlanych oraz hurtownie i sklepy z farbami.

Internauta: Jakie są plany rozwoju Pana firmy? Planujecie poszerzać zakres działalności?
Piotr_Mikrut: Zamierzamy kontynuować ekspansję geograficzną na nowe rynki, a także umacniać naszą pozycję na rynkach obecnych . Planujemy zwiększyć nasz udział w Polsce do 20% w ciągu kilku kolejnych lat.

Internauta: Co z rynkami Europy Zachodniej? Czy planujecie tam ekspansję?
Piotr_Mikrut: Efektywność działania na rynkach wschodzących jest zdecydowanie większa niż na rynkach rozwiniętych, dlatego naszą aktywność koncentrujemy w krajach Europy Środkowo -Wschodniej. Celem strategicznym spółki jest uzyskanie wiodącej pozycji producenta farb na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. Zamierzamy realizować tą taktykę poprzez konsekwentne umacnianie pozycji na obecnych rynkach oraz ekspansję na nowe rynki.

Internauta: Zamierzacie zwiększać udziały w rynku kosztem konkurencji, czy dzięki wzrostowi rynku?
Piotr_Mikrut: Każde zwiększenie udziału w rynku wiąże się z odebraniem jego części konkurencji.

Internauta: Jakie segmenty zamierzają Państwo rozwijać? Z jakich innowacji zamierzają Państwo korzystać, w celu polepszenia jakości wyrobów?
Piotr_Mikrut: Zamierzamy rozwijać farby proszkowe oraz farby ogniochronne. Nasze wyroby są innowacyjne poprzez zastosowanie technologii Teflon surface protector oraz nanotechnologii.

Internauta: Jakie są zagrożenia rynkowe dla Państwa firmy?
Piotr_Mikrut: Obecnie największym zagrożeniem jest dekoniunktura na szeroko rozumianym rynku budowlanym i spadek popytu na usługi budowlano-wykończeniowe. W naszej opinii, jesteśmy bardziej efektywni od konkurentów i mimo niewielkiego spadku popytu na rynku uzyskujemy satysfakcjonujące wyniki.

Internauta: Jakie są Państwa prognozy co do cen surowców? Czy polityka Państwa firmy jest wystarczająco elastyczna w tym zakresie?
Piotr_Mikrut: Nasza polityka zakupowa opiera się na dywersyfikacji dostawców co pozwala nam na optymalizację warunków handlowych transakcji zakupowych.

Internauta: Jak prognozują Państwo rozwój rynku farb i lakierów w Polsce, a jak w Europie Wschodniej?
Piotr_Mikrut: Aktualnie zużycie farb na jednego mieszkańca w Polsce wynosi 10 litrów, zaś w krajach Europy Wschodniej średnio około 7 litrów. Konsumpcja Unii Europejskiej wynosi około 15-16 litrów rocznie, prognozujemy więc dynamiczny wzrost zużycia na rynkach, na których jesteśmy obecni.

Internauta: Sezon letni charakteryzuje się w Państwa branży znacznym wzrostem sprzedaży. Jak radzicie sobie Państwo w związku z tym w miesiącach zimowych?
Piotr_Mikrut: Sezonowość jest charakterystyczna dla naszej branży. W ciągu wielu lat zdobyliśmy wystarczające doświadczenie i wiemy, w jaki sposób optymalizować procesy produkcyjno-logistyczne dostosowując je do zmieniającej się w ciągu roku koniunktury.

Internauta: Jak zamierzają sobie Państwo radzić w przypadku osłabienia złotego? Mają Państwo plan awaryjny?
Piotr_Mikrut: Nasza ekspozycja walutowa jest w dużej mierze zrównoważona, firma nie widzi potrzeby stosowania pochodnych instrumentów zabezpieczających.

Internauta: Jakie są szacowane potencjalne koszty, przychody finansowe wynikające z ryzyka kursów walutowych i czy są one istotne dla kondycji finansowej przedsiębiorstwa?
Piotr_Mikrut: W naszej ocenie wpływ różnic kursowych jest nieistotny dla kondycji finansowej.

Internauta: W jaki sposób radzicie sobie Państwo w dobie spowolnienia gospodarczego? Czy odczuliście skutki kryzysu?
Piotr_Mikrut: Skutki kryzysu odczuliśmy minimalnie w przychodach ze sprzedaży, ale nie miało to wpływu na wynik finansowy.

Internauta: Jaka jest obecna rentowność Śnieżki, a jaka ma być docelowa rentowność spółki w najbliższych latach?
Piotr_Mikrut: Aktualnie rentowność spółki EBIT kształtuje się na poziomie 12%, w przyszłości będziemy dążyć do utrzymania tego poziomu.

Internauta: Jak może wyglądać wypłata dywidendy w 2011 roku? Czy istnieją plany stałej dywidendy na przyszłe lata?
Piotr_Mikrut: Zarząd będzie rekomendował przeznaczenie na dywidendę od 25% do 50% wypracowanego zysku za rok 2010. Spółka prowadzi stabilną politykę dywidendową polegającą na wypłacaniu dywidendy w proporcji do zysku. Wciągu kilku lat dywidenda wzrosła z 42 groszy w roku 2004 do 1,60 zł za akcję w roku 2010.

Internauta: Jak planujecie Państwo utrzymać swoją wysoką pozycję na rynku?
Piotr_Mikrut: Zamierzamy umacniać naszą pozycję na rynkach poprzez realizację aktualnej, skutecznej polityki sprzedażowo-marketingowej.

Internauta: Jaka jest przewaga Śnieżki, która jest Pana zdaniem gwarantem sukcesu?
Piotr_Mikrut: Przy prowadzeniu działalności gospodarczej nie istnieje coś takiego jak "gwarant sukcesu". Natomiast Śnieżka konkurując z największymi światowymi koncernami ma świadomość swoich mocnych stron, takich jak: większa elastyczność, innowacyjność, czy szybkość podejmowania decyzji.

Pełny zapis czatu znajduje się pod adresem http://czat.ipo.pl/archiwum